duminică, 28 iunie 2009

Dansul intunericului si transa devenirii

          Printre voluntarii japonezi de la FITS am avut si o dansatoare tare draguta si simpatica, Kae Ishimoto. La workshop-ul japonez din ASTRA, ea a dansat. Stii, de multe ori te uiti la ceva si nu stii la ce te uiti. Si uite asa, am aflat de existenta dansului contemporan butoh, destul de popular prin Europa. Am intrebat-o despre ce e vorba, caci imi parea tare abstract si improvizat. Nu prea a stiut sa imi raspunda... si uite de ce.


         Originile dansului butoh se regasesc in perioda de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial in Japonia, este o forma de dans contemporana de avangarda, si nu are prea multe in comun nici cu dansul traditional Japonez si nici cu dansul modern occidental, desi imprumuta elemente din ambele. 

      Exista atatea stiluri de butoh cat exista dansatori. De multe ori ei sunt vopsiti in alb, sunt aproape dezbracati sau acoperiti cu un sort, rasi in cap sau cu plete salbatice. Pot evolua in grup sau solo. Pot dansa pe muzica tare, doar pe zgomote sau in tacere. Miscarile lor sunt incetinite, subtile.
Cel mai neconventional element la dansului butoh este miscarea si pregatirea dansatorului. Dansul isi trage puterea din ceea ce are dansatorul de spus, ceea ce aduce el din punct de vedere fizic si mental. Este o directionare a energiei catre spectatori. Exista mai multe feluri de a te pregati. Unele metode se concentreaza pe o disciplina fizica si o coordonare puternica, ce duce la catharsisul artistului. Se spune ca cei mai buni dansatori sunt cei fara scoala anterioara in dansul clasic. Butoh e un dans ca nici un alt dans, este expresia unica si directa a dansatorului, nealterata de limbaj si traditii. Miscarile pot fi diafane si surealiste dar si grotesti si hidoase. Unii considera butoh o forma de teatru. Altii condiera ca esenta butoh este ca omul inceteaza sa fie om si devine altceva, dansul devenind o transa a transformarii. Butoh incearca si o schimbare a perceptiei estetice. Butoh nu glorifica precum baletul occidental, corpul armonios, muschii perfecti si formele proportionale si simetrice. Dansatorul butoh devine o caricatura a imperfectiunii fizice. Artistul, transformadu-se in altceva--animale, plante, spirite sau alte fiinte de la marginea societatii-criminali, prostituate, bolnavi isi foloseste corpul pentru a-l cobori de pe piedestal. 

       Temele abordate in butoh sunt ambivalenta intunericului si luminii, nasterea si moartea, inceputul si sfarsitul. Sunt riturile misteriilor, chinul, cosmarul, si apoi trezirea, izbavirea, primavara, mirarea aspura existentei. Nu e corect sa spunem ca butoh s-a nascut in experienta Japoniei dupa Hiroshima, desi a fost influentat de aceasta. Butoh e un dans profund uman.

2 comentarii:

Georg spunea...

1.Cautam un pretext tematic sa fiu ontopic..pentru a va zice LA MULTI ANI...

2.Topicurile mai recente nu tuna bine pentru ce am eu sa mijlocesc cultural..

3.In ce priveste arta in genere, fie grafica, fie film, fie orice altceva..eu sunt mai minimalist...poate si ca revolta instinctiva fata de explozia kitsch-coloristica a massmedia..
Ca sa fiu clar, in vizual prefer alb-negru deci foto, film, grafica..

4.Un film extrem de minimalist-reductiv, dupa care mor sa-l mai vad este ELEKTRA cu Eirene Papas...parca un Kazantzakis..prin 1963?
Eirene Papas este, cu toate ca mediteraneeana, deci sudica..extrem de rezervata aici si sobra...si peste toate pluteste corul antic...e mai mult teatru, daca doriti..dar o delicatesa de zile mari...totul alb-negru..

5.In privinta baletului...am mai dat LINK-ul si am pomenit de asta Bolero Ravel, coregrafia Murice Bejart 1960 compusa..si oarece mai tarziu...cu Maja Plisetskaja de la Bolshoy Teatr realizata...

6.Maja Plisetskaja vine din Uniunea Sovietica..sub Brejnew...si face cel mai cutremurator dans din Europa sec.icks-icks.Si se intoarce in URSSS...la Bolshoi Teatr..si nu pateste nimic pentru curajul de a fi atat de modernist-decadenta...
este cum spun comentatorii francezi! pe youtube..CEA MAI MARE DANSATOARE a sus-pomenitului secol.

7.Dupa cum se spune in primul clip pe care-l dau:... Plisetskaja si Bejart DESPRE BOLERO...Bolero-ul este cel mai greu de realizat ca balet..intrucat in miscarea melodica nu exista zbantuiala coloristica..e o singura tema cu variatiuni leit-motivic repetate pana la obsesie...si atunci se introduc DANSURI DIFERITE, de la SAMBA la DANS MAGHIAR..urmariti atent ce se spune aici...

8.Toti tinerii pe YOUTUBE se mira ca pot fi FASCINATI de Bolero-melodie si de Bolero-balet...si nu stiu de ce..este de fapt ritmul atavic al Neanderthal-ului din noi..este structura arhetipala colectiva..intrata in ethnogenesa..

9.LA MULTI ANI..si de ziua Domniei-Voastre incerc sa mijlocesc arta europeana..de data asta...nu numai pentru D.-Voastra, ci si pentru cei ce citesc acest blog..Va rog sa cititi si comentariile de pe YOUTUBE...o sa ramaneti surprinsi...sunt COMENTARII INTERESANTE in ce priveste receptia artei majore in lumea tinerilor...

10.LINK-uri.


A.Maja Plisetskaja & Maurice Bejart DESPRE BOLERO:

http://www.youtube.com/watch?v=a9H2XtYIjGQ


B.Ravel Bolero: choreographie 1960:Maurice Bejart (Paris) danseaza Maja Plisetskaja (Bolshoy Teatr) URSS...HQ video

Partea I.:

http://www.youtube.com/watch?v=JtAn-WV6gLY


Partea a II-a:

http://www.youtube.com/watch?v=DE_8YRum1vQ


Vizionare placuta..sper sa nu va plictisiti...mie mi se pare FASCINANT...

Georg Schoenpflug von Gambsenberg

Georg spunea...

ANEXA LA POSTING ANTERIOR.

Aici aveti o colectie maricica si de foarte inalta exclusivitate de BALET modern in special coreografiile lui Maurice Bejart, cel mai mare coreograf al sec. icks-icks...
Nu lipsesc zeitatile dansante...Rudolf Nurejew, Maja Plisetskaja, Margot Fonteyn.

E un deliciu particular al meu de zi-cu-zi...la care mic-dejun culturalicesc invit si pe altii..

Tipul sau tipa (francez(a)? sau elvetian(a) de limba franca?) care le aduna..are gust..si oamenii din lumea intreaga cauta link-urile lui (ei)...Cititi comentariile...

http://www.youtube.com/user/Kalla31

Placere si savurare...

Georg Schoenpflug von Gambsenberg